Så stänger du semestergnällhörnan

Jag hoppas att du har en underbar sommar. Vad du än gör och var du än är.

Den här sommarkrönikan är till dig som vill att ledigheten ska bli det Du vill. Så att du ska slippa det som man just nu hör överallt.

Semesterneggandet.

Du som har följt med i Monday Morning Letter, mina webinarier och föreläsningar känner säkert igen Patrik, gnällhörnans ständige ordförande och Sveriges största semesterneggare.

Enligt Patrik är allt dåligt. Oavsett vad som händer och vad det än är så går det alltid att klaga.

Jag träffade Patrik för fyra år sedan på en charterresa till Kalabrien, en av dom bästa semestrar jag haft. Där visade han mig att det gick att hitta saker att klaga på överallt, hela tiden trots att allt egentligen är tipptopp.

Han till och med bildade gnällhörna tillsammans med sin fru och två andra svenska par nere vid poolkanten.

Nu i sommar åkte jag tillbaka dit. För att ha en lika fin semestervecka igen och jag hoppades att Patrik inte var där. Jag drog en suck av lättnad. Det var han inte. Så alla vi andra slapp hans gnäll och neggande.

Hur går det själv med din semester? Jag hoppas att du ägnar den åt att njuta och att ladda batterierna för det som komma skall. Din bästa säljhöst någonsin.

Jag hoppas också att du tar vara på allt bra som händer och struntar blankt i att lägga din dyrbara lediga tid på att tänka på tråkiga saker eller prata om saker som är dåliga.

Självklart kan det inte ha undgått någon att det händer otäcka saker i världen, även på sommaren. Men det är bara DU som bestämmer hur du ska hantera den saken.

Kanske är det så här att du, jag och alla andra kan hjälpa till att göra just den här sommaren till en bättre sommar om vi tänker, läser och pratar om dom bra sakerna som händer och vad vi vill åstadkomma i höst istället för att lägga fokus på dåligt väder, olyckor och krig.

Bara så kan du stänga din semestergnällhörna och jaga bort Patrik för alltid.

Ha en underbar semester!

Vi hörs i MML i augusti.

- Max

PS. Här får du en sommarhälsning via video:

http://youtu.be/GMopmJl6z64?list=UU3HIFfKJPYTFFL3Ry_JdcIA

Hitta inspiration inför säljhösten i böckerna:

Våga sälja hälsa

Den rätta gnistan

Tvärtom

30 sätt att göra affär

max s3 – Din framgångsformel som ökar försäljningen snabbt

Posted in Uncategorized | Leave a comment

5 sommartips om hur golf gör att du vinner fler affärer i höst

5 sommartips om hur golf gör att du vinner fler affärer i höst

Under lång tid har jag skrivit och föreläst om likheterna mellan att bli framgångsrik i sport och att lyckas inom affärer.

Samma principer gäller och i dom flesta fallen finns det bara en som vinner. Ibland är det DU!

Under semestern fick jag inspiration när jag läste en intervju med en av världens bästa golfspelare, Justin Rose, som vann en Major i år, US Open, en av världens mest prestigefyllda tävlingar.

I den intervjun gav Justin fem konkreta tips för att bli framgångsrik på golfbanan. Och när jag läste fick jag ännu en AHA-upplevelse. Samma tips är det bara för dig som är affärsman eller affärskvinna att ta till dig. Därför vill jag så här mitt i semestern ge dig lite att fundera på.

1. Att ta beslut under press.

Självklart är detta en vinnaregenskap inom golfen där det gäller att kunna reparera ett dåligt slag, slå bort den negativa tanken och slå ett nytt, mycket bättre.

När du säljer är det likadant. Om du ringer för att boka eller sälja och du gör ett eller flera dåliga samtal i rad. Då måste du slå bort dina dåliga tankar och höja din energinivå när du lyfter luren för att ringa nästa. Samma sak om du förlorar en offerering för att du missat något, gjort ett dåligt förarbete eller helt enkelt slarvar.

2. Lita på din egen förmåga

Justin Rose säger att golfbanan bryr sig inte särskilt mycket om ifall du är världsetta eller nybörjare. Ute på banan har alla samma chans. Det är vad du gör, hur du påverkar som spelar störst roll för hur resultatet blir.

Samma gäller inom försäljning. Jag träffar massor av säljare som inte tycker att det man själv gör är avgörande för om man säljer mycket. Men marknaden ligger öppen, precis som golfbanan. Alla som vill kan prova att slå sina rekord. Och det är upp till dig att vara kreativ och hitta varje möjlighet och ta varje chans till att påverka hur din försäljning går. Det är helt upp till dig.

3. Komma tillbaka från en motgång.

Justin säger en bra sak om ett dåligt slag. ”Det är bara ett dåligt slag om du reagerar dåligt på det.” Om du accepterar att du är mänsklig och gör fel ibland blir allt mycket lättare. Frågan är bara vad du lär dig när du missar?

När du får nej av någon du vill sälja till. Kan du se det som en framgång istället för en motgång? Tänk om du kunde lära dig något bra VARJE GÅNG något du tidigare tyckte vad ett misslyckande inträffade! Då skulle du snabbt bli mycket mer tränad inom allt som vi som gör affärer behöver behärska.

4. Att behålla sitt lugn.

För en golfspelare är det en ständig kamp. Att ha rätt attityd under hela rundan. Justin berättar att han lärt sig att bara för att man är nervös eller under press efter ett dåligt slag, så betyder inte det att nästa slag efter det ska bli dåligt.

Så talar en riktig vinnare. När du är i en säljdipp eller har en trög dag eller vecka. Då kanske du ligger på kvällen och analyserar och blir orolig. Ta Justins Tvärtomtänk då. Det är bra att du bryr dig, det är bra att du blir nervös. För kopplar du det till en bra prestation så blir det ju ett positivt tecken istället.

5. Glädjen med golf, glädjen att göra affärer

Justin säger att den största glädjen i hans spel inte är när han vinner tävlingar eller tjänar pengar. Den största glädjen får han när han mitt i en runda eller på driving rangen får till det helt perfekta slaget. När precis allt stämmer.

Jag förstår precis hur han menar. Mina bästa stunder inom försäljning och affärer har jag upplevt när allt flyter. När det fungerar. När målen uppnås och rätt saker händer. Och när dom stunderna inträffar gäller det att alltid spara på dom. Och att kunna ta fram dom när det går trögt.

Ta till dig dom här tipsen och lägg en halvtimme i sommar på att fundera på hur du ska få exakt den säljhösten som du vill ha. Som du skulle kunna prestera om du gjorde små förändringar i din sving… förlåt säljpresentation.

Ha en fortsatt suverän sommar!

Allt går!

- Max

Hitta inspiration inför säljhösten i böckerna:

Våga sälja hälsa

Den rätta gnistan

Tvärtom

30 sätt att göra affär

Beställ alla fyra senast 31 juli så får du ljudboken Så blir du stjärnsäljare (värd 299 kr) på köpet!!! Gäller endast om du skriver GOLF i meddelanderutan.

Beställ HÄR

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Sommarkrönika: Du får aldrig ge upp

Du får aldrig ge upp!

Det här är en sommarkrönika till dig som gör affärer. Och som vill ta vara på sommaren för att hitta ny energi och samtidigt ha en kanonsemester.

Har du tänkt på att det alltid går att hitta tecken och förklaringar till vad som krävs för att bli bättre på och lyckas med det du gör?

Jag kom att tänka på det häromdagen.

En av mina träningsrundor den här sommaren ägde rum nära havet, i en liten stad på Englands sydkust som heter Torquay. En underbar liten stad med höga klippor där vågorna alltid slår.

Dessutom var skillnaden mellan ebb och flod stor. Ibland låg havsbotten helt utan vatten utanför fönstret, lite senare slog det nästan upp på strandpromenaden.

Det var mäktigt att se och det gav mig massor av positiva tankar och bilder som jag tänker ta med mig in när långa säljhösten börjar.

Det spelar nämligen ingen roll vad som händer, i stan, i Fotbolls-EM eller i politiken. Vattnet kommer alltid tillbaka. Ebb, flod och hur vågorna slår går inte att ändra på. Det är bara så.

När vågorna slår upp mot klippan är varje våg fylld med så mycket energi att så småningom, efter många år och tusentals vågor, kan kraften till och med gröpa ur berget.

För vågen ger aldrig, aldrig upp!

Tänk om du kunde uppbringa en tusendel av den positiva energi som vågen bär med sig. Vad skulle hända då?

- Då skulle du aldrig ge upp för att någon av dina kunder säger nej.

- Då skulle du aldrig ge upp för att det är för jobbigt att ta en säljkontakt till.

- Då skulle du aldrig ge upp i ditt jobb med att hjälpa andra företag och människor att få det bättre genom att sälja till dom.

Vågorna mot klipporna slutar inte. Dom kommer alltid tillbaka.

Hur ska du göra i sommar för att ladda dina batterier med positiv energi så att du blir vågen som bryter igenom i höst?

Det tycker jag att du ska lägga tid på att tänka ut i sommar!

Gör din juli bra!

- Max

PS. Perfekt sommarinspiration får du i böckerna:

Våga sälja hälsa av Max Söderpalm

Sälj som en Toppsäljare av Stefan Sebö

Bli en bättre ledare och chef av Thomas Lundqvist

Den rikaste mannen i Babylon av George Classon

Superbjörnen på uppdrag i rymden av Bruce King


Posted in Uncategorized | Leave a comment

Vad har 50 % av Sveriges säljkår gemensamt?

Inga roliga saker!

50 % av Sveriges säljkår viker ner sig på kundens första nej.

Precis när kunden börjar bli intresserad…

- Max

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Intervju med Stefan Sebö om nya boken Sälj som en Toppsäljare

Grattis till nya boken Stefan! Efter förra årets rerelease av Resultat har du äntligen skrivit en ny och efterlängtad bok. Sälj som en Toppsäljare heter den. Varför har du valt det ämnet?

Jag har jobbat med försäljning sedan jag var tolv år och har startat och utvecklat ett antal egna företag. Dessutom har jag jobbat mycket med säljträning av mina egna medarbetare. På senare år professionellt med att utveckla bolag med framför allt inriktning på att skapa en “säljande” kultur. Nu var det helt enkelt dags att sätta mina erfarenheter på pränt.

Vad lägger du in i begreppet Toppsäljare?

En toppsäljare är en person som har ambition att bli så bra som man har förmåga att bli.

Hur tycker du att man ska tänka om man verkligen vill ta steget från medelsäljare till Toppsäljare?

Att varje dag är en utmaning att kunna bli bättre. Se, lyssna, lära, analysera och reflektera.

I boken berättar du om hur du själv blev Svensk mästare i lottförsäljning. Berätta!

Det här var min första egentliga kontakt med försäljning. Och jag är än idag oerhört stolt över att bli Svensk mästare i lott försäljning för scouterna. Faktum är att jag sålde dubbelt så många lotter som den som kom tvåa. Varför jag lyckades så bra är rätt enkelt och det fungerar än idag. Vill du veta hur jag gjorde så får du faktiskt läsa boken.

Du skriver också att boken hjälper läsaren att eliminera sina säljhinder. Vad är ett säljhinder? Och hur får man bort det?

I min värld så betyder att vara säljare, att man säljer. Men när jag analyserar säljares vardag så ser jag rätt snabbt att det är det man gör minst.

Säljhinder är allt som tar bort tid från att göra det man ska. Det kan vara ursäkter, min egen tro på min egen kapacitet eller produkt/tjänst.

Men framför allt avsaknaden av tydliga och konkreta mål!

När du och jag träffades senast pratade vi om hur konstigt vi båda tyckte att det var att så få säljare läser böcker. Trots att alla vet att det är det mest effektiva sättet att utveckla sig som säljare. Varför tror du att det är så?

Nu kanske jag provocerar en och annan men faktum är att säljare ofta är rätt självgoda och tror att de kan. Hur ofta hör jag inte:  - Det där kan jag redan.

Här kommer mitt eget lilla citat väl till pass:

“Många fler skulle vara mycket bättre om de inte redan trodde de var så bra”.

Välj tre egenskaper som nästan alla säljare borde träna på.

Får jag ta fyra?

1. Att jobba mycket mer med planering och prioritering av sin tid.

2. Sin presentation. Din kund blir aldrig mer entusiastisk än på det sätt som du har förmågan att presentera vad kunden tjänar på att köpa av dig.

3. ALLTID fråga efter referenser

4. Sist men inte minst sina personliga kvalitéer. Kunden “köper” först säljaren. Sen produkten/ tjänsten

Vad är ditt mål med boken?

Först och främst. Att ge säljare ett självförtroende och att få dem att förstå att det de gör är en av de viktigaste arbetsuppgifterna i alla företag.

Men det handlar inte om att ge dem en ny smart säljteknik. Allt handlar om att få säljare att bli superprofessionella i allt de gör.

Tack för pratstunden Stefan! Och lycka till med nya boken.

Vill du bli först med att läsa Sälj som en Toppsäljare, klicka HÄR

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Intervju med Thomas Lundqvist om nya boken Bli en bättre ledare och chef

Grattis till din nya bok Thomas! Du är en av dom etablerade författarna i vår författargrupp. Hur känns det nu när boken är klar?

Tack! Det känns mycket bra! Jag är otroligt glad och stolt över den nya boken. Och säker på att läsaren kommer att uppskatta alla superkonkreta råd som den innehåller. Även de som normalt sätt inte orkar eller vill läsa böcker kommer att få en bra läsupplevelse. Det ska vara lätt att bli en bättre ledare och chef!

Du har ju skrivit både om försäljning, rekrytering och ledarskap. Vad var det som gjorde att du valde Bli en bättre ledare och chef som tema den här gången?

Helt enkelt för att det är så svårt att vara så bra ledare som alla faktiskt vill vara. Ingen vill vara en dålig ledare! Denna bok ska läsaren superkonkreta enkla råd!

Vad är den viktigaste egenskapen om du ska lyckas som försäljningschef?

Få dina anställda att bli mycket bättre på att få kunderna vilja köpa era varor eller tjänster. Detta kräver stor kunskap om ledarskap och försäljning. Denna bok kommer att ge dig kunskaperna om ledarskap om min förra bok, Biologisk försäljning, kunskaperna som gör att de anställda får kunderna att köpa mer!

Och som chef oavsett inriktning?

Förstå dina medarbetare lite bättre. Varför gör de inte bara som du säger?

Om du skulle nämna en sak som du tror att nästan alla chefer skulle ha nytta av att träna på, vad skulle det vara?

Att kommunicera. Boken är sprängfylld med kunskap om kommunikation. Allt från hur du ska ge feedback på ett grymt sätt till hur du ska hålla superenkla medarbetarsamtal.

Du har ju själv jobbat som chef under lång tid och haft mycket personalansvar. Vilken var din bästa egenskap som chef?

Att jag insåg varje dag att jag har så mycket mer att lära mig. Vi blir aldrig fullärda. Varje dag lär jag mig något nytt.

Och vilken fick du jobba mest för att bli bättre på?

Att inse ovanstående eftersom jag ofta tyckte jag kunde allt…

Den som läst dina tidigare böcker vet att du ofta blandar egna upplevelser med vetenskap om människan när du beskriver saker. Är det samma sak nu?

Än mer faktiskt. Boken är helt baserad på vetenskaplig forskning dels för att öka trovärdigheten men också för att det är så mycket nytt som kommit inom forskningen bara de senaste åren!

Vem tycker du ska läsa boken, fungerar den bara om du är chef eller funkar den också till den som har som mål att bli chef längre fram?

Den fungerar för de som redan är chefer men kanske ännu bättre för den som vill bli ledare, informell eller formell, längre fram. Boken kommer att hjälpa dig rejält på traven.

Till sist, vad har du för mål med våren och med nya boken?

Min dröm är tydlig. Denna bok ska bli Sveriges mest sålda ledarskapsbok! Målet är således att varje svensk som vill bli en bättre chef och ledare ska köpa denna bok!

Så min enkla fråga till dig som läser MML.

Vill du bli en bättre chef och ledare? Om svaret är ja så tycker jag du direkt ska köpa boken NU, inte sen, inte i morgon, inte längre fram. Skjut inte upp detta beslut till en annan gång. Gör det NU!

Tack för pratstunden Thomas! Lycka till med nya boken.

Vill du bli först med att läsa Bli en bättre ledare och chef?

Klicka HÄR


Posted in Uncategorized | Leave a comment

Fåtal platser kvar till vårens kurser

Nu är sista chansen att boka plats på kurserna:

- Bli en bättre avslutare 1 dag

- Säljspeed för Stjärnsäljare – fortsättningskurs 1 dag

All info och anmälan HÄR

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Vilket är ditt bästa avslutstips?

Hjälp mig och alla MML-läsare genom att ge oss ditt bästa avslutstips.

Jag ska precis börja arbetet med att skriva fortsättningen på 30 sätt att göra affär.

Och ge dig allt du behöver för att lösa invändningar, ställa avslutsfrågor och göra behovsanalyser.

I boken kommer MML-läsare att få vara med, precis som i första delen, med Ditt bästa avslutstips.

Gör så här: Skriv som kommentar till detta inlägg Ditt bästa avslutstips. Välj om du vill stå med namn eller vara anonym.

Dom bästa tipsen blir publicerade och får en signerad bok när den kommer ut.

Tack för hjälpen!

- Max

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Avslut genom att sammanfatta köpmotiven

Det hör avslutet fungerar bra i konkurrensutsatt försäljning om du under samtalet med kunden lyckas lyfta fram ett antal starka fördelar med ditt koncept.

Många branscher har många företag med nästan identiska erbjudanden. Och förmodligen har du ett erbjudande som på vissa punkter är starkare än konkurrenternas. Då måste du fram med fördelarna.

För nu ska kunden övertygas, till varje pris!

När det är dags att avsluta, prova att säga:

- Vi har nu tillsammans diskuterat igenom dom fördelar du och ditt företag får med vårt koncept. Jag tänkte sammanfatta fördelarna så att ingenting glöms bort.

Därefter återger du kort fördelarna, så att kunden upplever en lång, positiv lista med anledningar att köpa. Du bygger en skyddsmur mot nej. Bygg den muren så hög du kan!

När du är klar säger du:

- Det är en fin lista med fördelar vi har här, eller hur?

- Ja, det är mycket som verkar bra.

- Då är det väl lika bra att vi kommer igång direkt, så att ni får dra nytta av fördelarna så fort som möjligt?

- JA!

Du har visat på allt det positiva med konceptet och fokuserat på detta. Då köper kunden direkt!

Läs mer i 30 sätt att göra affär!

- Max

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Work & Smile # 56 Joakim Sundells nyhetsbrev om kul på jobbet

Personlig framgång

Lycka är det enda sanna måttet på personlig framgång. Att göra andra människor glada är det högsta uttrycket för framgång men det är nästan omöjligt att göra andra lyckliga om du inte är nöjd själv.

Med detta i åtanke, här är fem små förändringar som du kan göra till din dagliga rutin om du vill öka mängden lycka i ditt liv:

Börja varje dag med förväntan.

Det finns en stor sanning om livet och det är att det oftast lever upp (eller ner) till dina förväntningar. När du stiger upp varje morgon, tänk därför såhär: ”Något underbart ska hända idag” Gissa vad? Jo, förmodligen har du rätt.

Ta dig tid att planera och prioritera.

Den vanligaste källan till stress är uppfattningen om att du har för mycket att göra. Hellre än att fångas av det, gör en sak i taget och om du får en grej ur världen så kommer du närmare ditt mål.

Släpp dina resultat.

Den stora fienden mot lycka är att vara orolig. Det kommer sig av att du fokuserar på händelser som ligger utanför din kontroll. När du har vidtagit åtgärder finns det oftast inget mer du kan göra. Fokusera på jobbet du gör just nu och strunta i att fantisera om vad som i värsta fall kan hända med saker du redan gjort klart.

Ge hjälp (gör någon annan glad)

Försök att erbjuda någon hjälp varje dag. Du kan ge bort en gratis konsultation eller erbjuda en hjälpande hand till någon som kan behöva din hjälp. Försök att göra detta eftersom det gör att du känner dig glad att hjälpa någon.

Be om hjälp (tillåt någon annan att göra dig lycklig)

Vi är inte ensamma i den här världen. Vi är här för att hjälpa och stödja varandra. Försök att be om hjälp några gånger i veckan. Det kan vara en introduktion till någon som kan hjälpa dig med din karriär eller bara en snabb fråga. Det är fantastiskt hur bra och underbara människor är om du ger dem en möjlighet.

Genom att införliva några av dessa idéer till ditt eget liv kan du säkert skapa ett system som fungerar bra för dig.

Ha en kul vecka!

/Joakim

Posted in Work & Smile - Joakim Sundells nyhetsbrev om kul på jobbet | Leave a comment